Ministerstwo Finansów w wykonaniu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która wprowadziła art. 27b ust. 1 zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych został zobowiązany do podawania do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej swojego urzędu indywidualnych danych z zeznań podatników podatku dochodowego od osób prawnych, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro oraz podatników tego podatku będących podatkowymi grupami kapitałowymi (PGK), w dniu 30 kwietnia 2018 roku opublikowało indywidualne dane podatników CIT.
Dane dotyczą zeznań za lata podatkowe, które rozpoczęły się po 31 grudnia 2011 r. i zakończyły przed1 stycznia 2017 r. Informacje dotyczące zeznań za lata podatkowe kończące się w 2017 r. zostaną udostępnione w późniejszym terminie.
Link do zestawień:
https://www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow/dzialalnosc/indywidualne-dane-podatnikow-cit
Ministerstwo Finansów przygotowało obszerne wyjaśnienia dla podatników w zakresie wprowadzonego do ustawy o CIT od 1 stycznia 2018 art. 15e, którego istota polega na ograniczeniu wysokości kosztów uzyskania przychodów ponoszonych przez podatnika na nabycie określonych usług niematerialnych i praw.
Ministerstwo w swych opracowaniach skupiło się na poniższych tematach:
W tym opracowaniu, wskazane zostało przede wszystkim w jaki sposób, „krok po kroku” należy stosować ograniczenia, w tym miedzy innymi przedstawiło wzór na wyliczenie obowiązującego podatników limitu.
Ministerstwo Finansów opisało, co należy rozumieć pod poszczególnymi kategoriami świadczeń wymienionych w art. 15e ustawy o CIT, które podlegają limitowaniu.
W zakresie ustalenia, czym jest świadczenie o podobnym charakterze do usług wymienionych w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, wskazane zostało, że w tym zakresie pomocne będzie sięgnięcie do dorobku orzecznictwa powstałego na gruncie wykładni przepisu art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT regulującego kwestie poboru podatku u źródła od wypłat dokonywanych zagranicę. W tym zakresie powołany został wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z 5 lipca 2016 roku o sygn. II FSK 2369/15 zgodnie z którym: „W aktualnym brzmieniu art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.p. świadczenia w nim wymienione można podzielić na dwie grupy. Pierwszą stanowią świadczenia wyraźnie nazwane, drugą tworzą świadczenia mające podobny charakter do świadczeń nazwanych. W tej drugiej grupie mieszczą się świadczenia posiadające cechy charakterystyczne dla świadczeń wprost wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a u.p.d.p., ale posiadające również elementy charakterystyczne dla świadczeń innych od skonkretyzowanych w tym przepisie. Dla uznania, że świadczenie nie wymienione wprost w art. 21 ust. 1 pkt 2a jest objęte jego zakresem decydujące jest, aby elementy charakterystyczne dla świadczeń wprost wymienionych w omawianym przepisie przeważały nad cechami charakterystycznymi dla świadczeń w nim niewymienionych.”
Ministerstwo Finansów wprost wskazało, że usługi prawne (w tym doradztwo podatkowe), usługi księgowe, w tym audytu finansowego oraz usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu nie mieszczą się w kategorii usług objętych regulacją z art. 15e ustawy o CIT.
Zgodnie a art. 15e ust. 11 ustawy o CIT ograniczenie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do kosztów usług, opłat i należności, o których mowa w ust. 1, zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanychz wytworzeniem lub nabyciem towaru lub świadczeniem usługi.
Ministerstwo Finansów jednoznacznie wskazało, że zakres art. 15e ust. 11 pkt 1 oraz art. 15 ust. 4 ustawy o CIT (dot. kosztów bezpośrednio związanych z przychodami) nie jest tożsamy i pojęcia zawarte w tych przepisach nie mogą być traktowane jako równoważne. W przypadku wyłączenia z art. 15e ust. 1 pkt 1 istotny jest związek funkcjonalny pomiędzy daną usługą lub prawem a towarem wytworzonym lub nabytym przez podatnika bądź świadczoną przez niego usługą. Zatem za koszt o którym mowa w omawianym przepisie to koszt usługi lub prawa w jakimkolwiek stopniu „inkorporowanych” w produkcie, towarze lub usłudze. Jest to koszt, który wpływa na finalną cenę danego towaru lub usługi, jako (zazwyczaj) jeden z wielu wydatków niezbędnych do poniesienia w procesie produkcji, dystrybucji danego dobra lub świadczenia określonej usługi.
Jak przykład Ministerstwo Finansów wskazało nabycie licencji (znaków towarowych), gdzie wynagrodzenie licencjodawcy uzależnione jest od wartości sprzedaży towarów oznaczonych przedmiotowymi znakami towarowymi w danym okresie rozliczeniowym. Opłata taka korzysta w ocenie Ministerstwa Finansów z wyłączenia.
Z
dokumentem pn. „Kierunkowe założenia nowej ordynacji podatkowej”, przygotowanym
przez Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego, można zapoznać się pod
adresem:
http://www.mf.gov.pl/documents/764034/12688111/20150317_Kierunkowe_zalozenia_Ordynacji_Podatkowej.pdf
Najważniejsze propozycje:
1) stworzenie katalogu praw podatnika.
2) wprowadzenie tzw. niewładczych form załatwiania spraw podatkowych (m.in. porozumienia, konsultacje oraz mediacje),
3) zmiana terminu przedawniania się zobowiązań podatkowych. W przypadku zobowiązań, które nie wynikają z prowadzenia działalności gospodarczej, okres przedawnienia ma zostać skrócony do 3 lat. W odniesieniu do zobowiązań przedsiębiorstw przewidziano termin do 5 lat, przy czym organy podatkowe stracą możliwości wydłużania tego okresu,
4) wydłużenie czasu na złożenie odwołania od decyzji instytucji skarbowej (z 14 do 30 dni) i zażalenia na postępowanie (z 7 do 14 dni),
5) wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania,
Poniżej istotne poprawki zaproponowane przez Senat:
1) W przypadku, gdy sprzedawca podejmie wszelkie niezbędne i dostępne mu środki aby zapewnić prawidłowe rozliczenie podatku (w szczególności związane ze sprawdzeniem statusu nabywcy), nieprawidłowe zaś zastosowanie mechanizmu odwróconego obciążenia wynikać będzie (co zostanie stwierdzone już po dokonaniu dostawy) z celowego nieuczciwego działania nabywcy, o którym sprzedawca, przy zachowaniu należytej staranności, nie wiedział lub nie mógł wiedzieć, sprzedawca ten nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu tej transakcji. Dodatkowym, niezbędnym warunkiem uwolnienia się sprzedawcy od obowiązku rozliczenia podatku będzie przyjęcie należności z tytułu przedmiotowej transakcji w formie innej niż gotówkowa, tak aby możliwą była identyfikacja składającego zlecenie płatnicze.
2) objęcie odpowiedzialnością podatkową nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy (solidarną odpowiedzialnością podatkową) dostawy cyfrowych aparatów fotograficznych oraz materiałów eksploatacyjnych do drukarek.
3) poszerzenie katalogu towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia o półprodukty z metali nieżelaznych: nieobrobione plastycznie aluminium, ołów, cynk, cynę i nikiel.
Zgodnie z zaprezentowaną opinią przez ZUS, wartość świadczenia związanego z udostępnieniem pracownikowi samochodu służbowego z przeznaczeniem do celów prywatnych, w części finansowanego przez pracodawcę, należy uwzględnić zarówno w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jak również w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Świadczenie takie nie mieści się bowiem w zakresie wyłączenia przewidzianego przepisem § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia MPiPS ws. szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
Przedmiotowy wyrok może mieć znaczenie dla polskich przewoźników w zakresie niemieckich regulacji o wynagrodzeniu minimalnym, gdyż ocena TSUE w zakresie definicji wynagrodzenia minimalnego ma charakter ogólny, a w konsekwencji może mieć zastosowane także do całkowicie odmiennych stanów faktycznych niż ten w przedmiotowej sprawie.
Sąd natomiast uznał, że w przypadku, gdy samochód oddany jest do dyspozycji pracownikowi, zawsze będzie istniała możliwość wykorzystania samochodu do celów innych niż służbowe, niemniej jednak nie pozbawia to podatnika prawa doodliczenia 100% VAT od wydatków związanych z tym samochodem.
Poniżej link do wyjaśnień MF.
Objęcie tym instrumentem niektórych postaci złota, kolejnych towarów ze stali, telefonów komórkowych, w tym smartfonów, komputerów przenośnych (takich jak np.: tablety, notebooki, laptopy) oraz konsoli do gier. Jednocześnie zaproponowano wprowadzenie limitu po przekroczeniu, którego dostawa elektroniki będzie objęta mechanizmem odwróconego obciążenia (przekroczenie kwoty 20 tys. zł netto w ramach jednolitej gospodarczo transakcji). Zgodnie z projektem jednolita gospodarczo transakcja to transakcja obejmująca dostawy przedmiotowych towarów nawet jeśli są dokonywane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest jedna lub więcej faktur dokumentujących dostawy. Równocześnie, za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się również transakcje obejmującą więcej niż jedną umowę jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki na jakich została ona zrealizowana odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występującymi w obrocie elektroniką.
W projekcie ustawy przewiduje się ograniczenie stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia do transakcji na rzecz podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.
Projekt zakłada wprowadzenie dla transakcji objętych mechanizmem odwróconego obciążenia informacji podsumowujących w obrocie krajowym składanych przez sprzedawców. Informacje podsumowujące składane będą w okresach miesięcznych w terminie składania deklaracji VAT.
b) Zmiany w zakresie określenia proporcji (przy odliczaniu podatku od towarów i usług) w odniesieniu do nabywanych towarów i usług wykorzystywanych dla celów mieszanych, tzn. do działalności podlegającej VAT, jak i działalności nieobjętej VAT
Projekt zawiera przykładowe pomocnicze dane, które można wykorzystać przy wyborze sposobu określenia proporcji np.: średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących.
c) Zmiany w zakresie tzw. ulgi na złe długi
Przepisy dotyczące ulgi na złe długi zaczną dotyczyć również podmiotów powiązanych na podstawie art. 32 ustawy o VAT. Również dłużnik, który w dniu upływu 150 dnia od dnia upływu terminu płatności będzie w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji nie będzie miał obowiązku skorygowania odliczonej kwoty podatku.
d) Zmiany w zakresie towarów objętych odpowiedzialnością solidarną (w tym kaucji gwarancyjnej)
Projekt zakłada podwyższenie wysokości minimalnej kaucji gwarancyjnej w przypadku dostaw towarów wrażliwych określonych w załączniku nr 13 ustawy o VAT, dla paliw do 10.000.000 PLN, a w przypadku pozostałych towarów do 3.000.000 zł. Ponadto wprowadza zmiany o charakterze proceduralnym i porządkowym wynikające z perspektywy rocznego stosowania regulacji dotyczących kaucji gwarancyjnej.
Planuje się, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2015 r., z wyjątkiem zmian związanych ze sposobem określenia proporcji przez podatników prowadzących działalność o charakterze mieszanym, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Pod pojęciem „wstępu” w rozumieniu poz. 182–186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu, tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Wstępu nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca. Nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu.
Ministerstwo Finansów zamierza wzwiązku zpowyższymi zmianami uruchomić Uniwersalną Bramkę Dokumentów (UBD). Ma ona umożliwić przesłanie wramach jednej transmisji danych do 20tys. dokumentów oraz pobrania dla całej wysyłki jednego urzędowego poświadczenia odbioru (UPO). Nowy kanał składania e-deklaracji zostanie uruchomiony 1 stycznia 2015r.
Poniżej link do strony MF, w zakresie elektronicznych deklaracji, w tym wersja testowa Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD):
W dniu 7 listopada 2014 roku została przekazana do podpisu Prezydentowi uchwalona w dniu 23 października 2014 r. ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej.
Nowelizacja wprowadza m. in. ryczałtowe określenie przychodu z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego przez pracownika do celów prywatnych. Wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych będzie uzależniona od pojemności silnika:
- dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3 – 250 zł miesięcznie,
- dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3 – 400 zł miesięcznie.
Zatem pracownik korzystający prywatnie z auta służbowego o pojemności silnika do 1,6 litra będzie miesięcznie płacił fiskusowi 45 zł PIT (540 zł rocznie), a w przypadku mocniejszych pojazdów 72 zł (864 zł rocznie).
W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia będzie ustalana za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych wwysokości 1/30 kwot wskazanych powyżej.
Ustawa w omawianym zakresie wejdzie w życie od dnia 1 stycznia 2015 r.
Zdaniem Wnioskodawcy (dealera samochodowego) to, iż samochody są używane jako demonstracyjne (testowe) bądź zastępcze nie zmienia tego, że zostały nabyte wyłącznie w celu odprzedaży. Co za tym idzie, z takim nabyciem łączy się prawo do pełnego odliczenia VAT – bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Niemniej zdaniem organu podatkowego, użycie w art. 86a ust. 5 ustawy o VAT wyrazu wyłącznie wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów niż odsprzedaż, w tym np. do jazd próbnych.
Dostępny pod adresem www.porfatlpodatkowy.mf.gov.pl.
Zgodnie z § 4 projektu, obowiązek ewidencjonowania obrotu na kasie fiskalnej spoczywać będzie od 1 stycznia 2015 roku na świadczących usługi:
- naprawy pojazdów samochodowych, motocykli, motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania, regenerowania)
- w zakresie wymiany opon lub kół,
- w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
- w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
- prawne (w tym w zakresie doradztwa podatkowego), z wyjątkiem usług notariuszy w zakresie objętym wpisem do repertorium A i P,
- fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne,
- gastronomiczne, z wyjątkiem usług świadczonych na pokładach samolotów oraz w stołówkach placówek prowadzonych przez te placówki dla uczniów, studentów, nauczycieli i personelu
- dostawa perfum i wód toaletowych
Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2015 r.
- 250 zł dla samochodów o pojemności silnika do 1600
cm3,
- 400 zł dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.
W przypadku zaś wykorzystywania samochodu do celów prywatnych przez część
miesiąca wartość świadczenia ustalana będzie za każdy dzień wykorzystywania
samochodu do celów prywatnych – w wysokości 1/30 wyżej wymienionych kwot.
a) Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych.
Proponuje się wprowadzenie pełnomocnictwa ogólnego do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ogólne będzie składane w formie elektronicznej do centralnego rejestru i nie będzie podlegać opłacie skarbowej. Nadal będzie istnieć opcja złożenia pełnomocnictwa szczególnego (papierowego lub elektronicznego) ważnego tylko do konkretnej sprawy.
b) Informatyzacja sprawdzania dokumentacji księgowej.
Proponuje się wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, w której podatnicy, którzy prowadzą dokumentację elektronicznie, będą przekazywać dane na żądanie organu podatkowego w ramach trwającej procedury. Pozwoli to na szybszą analizę danych, skróci czas kontroli i ograniczy angażowanie podatnika.
c) Unowocześnienie doręczania pism urzędu.
Będzie możliwe wskazanie adresu do korespondencji innego niż zamieszkania oraz doręczenie na skrytkę pocztową. Proponuje się przyspieszenie i zmniejszenie kosztów doręczania pism pełnomocnikom zawodowym przez nakazanie doręczenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub w siedzibie urzędu.
d) Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.
Klauzula pozwoli na zwalczanie sztucznych konstrukcji prawnych, zwykle zawierających elementy zagraniczne, wykorzystywanych przez wielkie korporacje do unikania zapłaty podatku. Powołana zostanie niezależna Rada ds. Unikania Opodatkowania, a ministerstwo będzie wydawać tzw. opinie zabezpieczające, w których znajdą się wyjaśnienia dotyczące tego, co jest dopuszczalne, a co stanowi unikanie opodatkowania.
e) Rozszerzenie dostępu urzędów skarbowych do danych bankowych.
Proponuje się poszerzenie dostępu do danych posiadanych już przez bank, w szczególności o identyfikację tytułów operacji finansowych oraz nadawców i odbiorców wpłat. Ułatwi to zwalczanie szarej strefy, szczególnie w handlu internetowym i ukrywania dochodów. Tak jak obecnie informacje bankowe będą mogły być udostępniane urzędom skarbowym tylko w toku postępowania podatkowego i po wyczerpaniu możliwości uzyskania tych danych bezpośrednio od podatnika.
f) Elastyczność właściwości miejscowej urzędu.
Projekt wprowadza zasadę, zgodnie z którą błędne ustalenie właściwości miejscowej nie będzie prowadziło do uchylenia decyzji. W razie zaskarżenia oceniać się będzie merytoryczną prawidłowość decyzji. Proponuje się też wprowadzenie nowego rozwiązania umożliwiającego wyznaczenie jednego „wiodącego" urzędu w sprawach powiązanych podmiotów objętych właściwością miejscową różnych urzędów. Rozwiązanie to będzie stosowane w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia i ułatwi zwalczanie zorganizowanej przestępczości gospodarczej.
g) Usprawnienie wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych.
Proponuje się wydawanie interpretacji tylko do zdarzeń, dla których skutki podatkowe jeszcze nie powstały. Zamierza się wprowadzić „grupowy" wniosek o interpretację, który pozwoli na wyjaśnienie wątpliwości dotyczących transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów. Zamiast powielania interpretacji indywidualnych po wydaniu interpretacji ogólnej proponuje się tylko potwierdzanie stosowania w przedstawionej sprawie interpretacji ogólnej.
h) Wprowadzenie możliwości zapłaty podatku w imieniu podatnika.
Proponuje się umożliwić techniczną zapłatę podatku przez podmiot inny niż podatnik do wysokości 1000 zł. Ponadto dopuszcza się zapłatę podatku przez małżonka lub innego członka rodziny podatnika bez limitu kwotowego. W tych przypadkach przyjmuje się, że zapłata następuje ze środków podatnika, jeśli treść dowodu zapłaty nie budzi wątpliwości.
Nowa ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Skład orzekający nie zgodził się ze stanowiskiem organu interpretacyjnego, iż posiadając aktualny certyfikat rezydencji po każdej wypłacie należności płatnik winien uzyskiwać certyfikat rezydencji wydany po dacie wypłaty stwierdzający rezydencje podatkową za okres wypłaty należności. Stanowisko organu nie ma bowiem uzasadnienia w przepisach prawa albowiem brak jest takich regulacji w analizowanych ustawach jak również nie można go wywieść w oparciu o wykładnie prawa i w związanej z nią zasady racjonalnego rozumowania tekstu prawnego . Interpretacja udzielona przez organ nie może być wewnętrznie sprzeczna.
Obowiązek pomniejszania kosztów podatkowych zgodnie z art. 15b ustawy o CIT dotyczy wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
WSA w Gdańsku zgodził się z fiskusem, że z zakresu regulacji dotyczących kosztów nie zostali w żaden sposób wyłączeni podatnicy współpracujący z podmiotami zagranicznymi. W ocenie składu orzekającego wprowadzenie takiego wyłączenia byłoby naruszeniem równości w zasadach opodatkowania tych samych stanów faktycznych. Tworzyłoby to też pewną lukę i potencjalnie motywowało do transakcji zagranicznych celem uniknięcia obowiązku korekty kosztów (zwłaszcza w grupach międzynarodowych). Zdecydowanie nie to było celem ustawodawcy.
Faktura dokumentująca obniżenie lub podwyższenie ceny powinna być
wykazana w tym okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z
tytułu sprzedaży towarów.
Zdaniem składu orzekającego, skoro
ustawodawca w ustawie o CIT nie określił żadnych reguł dotyczących korekty
wartości należnego przychodu podatkowego w danym okresie rozliczeniowym, to nie
ma również podstaw prawnych, aby przyjmować, że dla daty rozliczenia takiej
korekty przychodu netto i w konsekwencji dla określenia momentu (daty)
powstania obowiązku podatkowego istotne znaczenie mają okoliczności związane z
wystawieniem faktury korygującej, która obniżałaby przychód (zwrot towarów). W
rezultacie, bez względu na przyczynę wystawienia faktury korygującej, korekta
wielkości przychodu powinna być rozliczona w okresie rozliczeniowym, w którym
został już ujęty przychód należny, z uwzględnieniem zasad określających datę powstania
przychodu.
- 250 zł dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3,
- 400 zł dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.
W przypadku zaś wykorzystywania samochodu do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustalana będzie za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych – w wysokości 1/30 wyżej wymienionych kwot.
Zgodnie z projektem, zmiany maja wejść w życie od 1 stycznia 2015 roku.
Projekt jest obecnie przedmiotem prac Rady Ministrów.
Zgodnie
z przepisami ustawy o VAT obowiązującymi od 1 stycznia 2014 roku, przy
wystawianiu faktur VAT korygujących do wszystkich dostaw towarów lub usług
dokonywanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie
(zbiorcze faktury korygujące), faktura korygująca oprócz danych wynikających z
przepisu art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, dodatkowo powinna zwierać wskazanie
okresu, do którego odnosi się udzielony opust lub obniżka. Natomiast faktura
taka może nie zawierać numeru, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest
zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym
otrzymał on towary lub usługi, daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów
lub wykonania usługi lub daty otrzymania zapłaty, o ile taka data jest
określona i różni się od daty wystawienia faktury oraz nazwy (rodzaju) towaru
lub usługi objętych korektą. Zatem faktura korygująca wystawiona do wszystkich
dostaw lub usług dokonywanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w
danym okresie, w myśl przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. powinna
zawierać również daty i numery faktur korygowanych.
Najważniejsze zmiany:
a) certyfikat rezydencji po zmianach w przepisach ma być ważny przez rok
Zgodnie z projektowanym art. 26 ustawy o CIT, certyfikat rezydencji, w którym nie określono daty ważności, będzie obowiązywał przez rok od dnia jego wydania. Jeśli w tym czasie zagraniczny kontrahent zmieni siedzibę bądź miejsce zamieszkania, płatnik będzie musiał uzyskać nowy dokument albo będzie odpowiadał za niepobrany – pomimo takiego obowiązku – podatek u źródła.
b) określenie wartości świadczeń w naturze
Zgodnie z projektowanym art. 14a ustawy o CIT, w przypadku podatnika regulującego swoje zobowiązania, w tym z tytułu: zaciągniętej pożyczki, należnej wspólnikowi dywidendy, podziału zysku osoby niebędącej osobą prawna, wynagrodzenia za umorzenie akcji lub udziałów albo nabycie ich w celu umorzenia, przychodem podatnika będzie wartość zobowiązania uregulowanego w następstwie takiego świadczenia. Wartość tak określonego przychodu powinna odpowiadać wartości rynkowej zrealizowanego świadczenia pieniężnego.
c) przepisy dot. podzielonego zysku
Nowe brzmienie przepisu stanowi, że zakresem tego przepisu objęte są uzyskane przez spółkę zyski, które nie zostały wypłacone wspólnikom , w tym te które zasiliły inne niż kapitał zakładowy, kapitały spółki.
d) niedostateczna kapitalizacja
Projekt nowelizacji zakłada, że w związku z faktem, iż wartość kapitału zakładowego nie jest wartością oddającą rzeczywistą wartość posiadanego przez spółkę majątku, kryterium „kapitału zakładowego” zostanie zastąpione kryterium wysokości kapitałów własnych podatnika, ze wskaźnikiem 1:1. Zmiana spowoduje, że spółka będzie musiała na bieżąco kontrolować wysokość kapitałów własnych i porównywać z kwotą zadłużenia. Ograniczenia dotyczące niedostatecznej kapitalizacji będą również objęte pożyczki od podmiotów powiązanych w sposób pośredni tj. pożyczki udzielane podatnikowi przez podmioty w których inny podmiot posiadający bezpośrednio lub pośrednio minimum 25% udziałów (akcji) podatnika również posiada udział bezpośredni lub pośredni wynoszący 25%. Dodatkowo, podatnik będzie miał możliwość odstąpienia od stosowania art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy o CIT i określać zgodnie z metodologią zaproponowaną w ustawie o CIT, globalnie maksymalną wartość odsetek podlegająca zaliczeniu do kosztów, obejmującą zarówno odsetki od pożyczek udzielonych przez podmioty powiązane jak i niepowiązane.
e)przepisy dot. cen transferowych
Zgodnie z projektowanym art. 9 ust. 2a i 2b, umowa spółki osobowej, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub umowy o podobnym charakterze zawarte między podmioty powiązane w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 ustawy o CIT są transakcjami objętymi obowiązkiem dokumentowania. W przypadku umowy spółki niemającej osobowości prawnej obowiązek powstaje w sytuacji gdy łączna wartość wniesionych wkładów przekracza 50000 EUR, a w przypadku umów wspólnego przedsięwzięcia lub umów o podobnym charakterze limit 50000 EUR odnosi się do wartości wspólnego przedsięwzięcia.
f) ograniczenie w zwolnieniu z opodatkowania dywidendy
Projekt wprowadza do ustawy o CIT art. 20 ust. 16, który nie pozwala zwolnić z podatku wypłat dywidend lub innych udziałów w zyskach osób prawnych, które podlegałyby w państwie źródła zaliczeniu do kosztów podatkowych, odliczeniu od dochodu bądź podstawy opodatkowania lub od podatku. Zdaniem eksperta projekt ukróci korzystanie z hybrydowych instrumentów finansowych, gdzie wypłacająca spółka zależna uznawała przekazywane sumy za odsetki i pomniejszała o nie podstawę opodatkowania, a spółka otrzymująca wypłaty traktowała je jako dywidendy, by objąć zwolnieniem z podatku.
g) przepisy w zakresie zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC)
Nowelizacja zakłada wprowadzenie opodatkowania dochodów kontrolowanych zagranicznych spółek (CFC).
- warunki sprawowania kontroli
Nieprzerwane posiadanie, przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziału w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach zagranicznej spółki.
- lokalizacja spółki CFC
Spółka CFC znajduje się w państwie stosującym niższy niż krajowy poziom opodatkowania podatkiem dochodowym, tj. jeżeli stawka nominalna jest 25% niższa od stawki krajowej.
- uzyskiwanie przez spółkę CFC przychodów pasywnych
Regulacje dotyczące opodatkowania dochodów będą miały zastosowanie gdy przychody pasywne Spółki CFC (z udziałów, dywidend, wierzytelności, odsetek itp.) stanowić będą co najmniej połowę wszystkich dochodów spółki CFC w jej roku podatkowym.
- zwolnienie z opodatkowania CFC
Minimalny próg 250 tys. Euro;
h) Projektowane zmiany w ustawie kodeks karny skarbowy
Projekt zakłada wprowadzenie sankcji karnej za naruszenie obowiązku złożenia sprawozdania finansowego, opinii, raportu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych. Niewywiązanie się z obowiązku złożenia tych dokumentów stanowić ma wykroczenie skarbowe, za które będzie groziła grzywna.
Ministerstwo Finansów może przystąpić teraz do przygotowania i zaprezentowania właściwego projektu obejmującego przyjęte założenia.
Propozycje najważniejszych zmian:
a) Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych.
Proponuje się wprowadzenie pełnomocnictwa ogólnego do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ogólne będzie składane w formie elektronicznej do centralnego rejestru i nie będzie podlegać opłacie skarbowej. Nadal będzie istnieć opcja złożenia pełnomocnictwa szczególnego (papierowego lub elektronicznego) ważnego tylko do konkretnej sprawy.
b) Informatyzacja sprawdzania dokumentacji księgowej.
Proponuje się wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, w której podatnicy, którzy prowadzą dokumentację elektronicznie, będą przekazywać dane na żądanie organu podatkowego w ramach trwającej procedury. Pozwoli to na szybszą analizę danych, skróci czas kontroli i ograniczy angażowanie podatnika.
c) Unowocześnienie doręczania pism urzędu.
Będzie możliwe wskazanie adresu do korespondencji innego niż zamieszkania oraz doręczenie na skrytkę pocztową. Proponuje się przyspieszenie i zmniejszenie kosztów doręczania pism pełnomocnikom zawodowym przez nakazanie doręczenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub w siedzibie urzędu.
d) Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.
Klauzula pozwoli na zwalczanie sztucznych konstrukcji prawnych, zwykle zawierających elementy zagraniczne, wykorzystywanych przez wielkie korporacje do unikania zapłaty podatku. Powołana zostanie niezależna Rada ds. Unikania Opodatkowania, a ministerstwo będzie wydawać tzw. opinie zabezpieczające, w których znajdą się wyjaśnienia dotyczące tego, co jest dopuszczalne, a co stanowi unikanie opodatkowania.
e) Rozszerzenie dostępu urzędów skarbowych do danych bankowych.
Proponuje się poszerzenie dostępu do danych posiadanych już przez bank, w szczególności o identyfikację tytułów operacji finansowych oraz nadawców i odbiorców wpłat. Ułatwi to zwalczanie szarej strefy, szczególnie w handlu internetowym i ukrywania dochodów. Tak jak obecnie informacje bankowe będą mogły być udostępniane urzędom skarbowym tylko w toku postępowania podatkowego i po wyczerpaniu możliwości uzyskania tych danych bezpośrednio od podatnika.
f) Elastyczność właściwości miejscowej urzędu.
Projekt wprowadza zasadę, zgodnie z którą błędne ustalenie właściwości miejscowej nie będzie prowadziło do uchylenia decyzji. W razie zaskarżenia oceniać się będzie merytoryczną prawidłowość decyzji. Proponuje się też wprowadzenie nowego rozwiązania umożliwiającego wyznaczenie jednego „wiodącego" urzędu w sprawach powiązanych podmiotów objętych właściwością miejscową różnych urzędów. Rozwiązanie to będzie stosowane w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia i ułatwi zwalczanie zorganizowanej przestępczości gospodarczej.
g) Usprawnienie wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych.
Proponuje się wydawanie interpretacji tylko do zdarzeń, dla których skutki podatkowe jeszcze nie powstały. Zamierza się wprowadzić „grupowy" wniosek o interpretację, który pozwoli na wyjaśnienie wątpliwości dotyczących transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów. Zamiast powielania interpretacji indywidualnych po wydaniu interpretacji ogólnej proponuje się tylko potwierdzanie stosowania w przedstawionej sprawie interpretacji ogólnej.
h) Wprowadzenie możliwości zapłaty podatku w imieniu podatnika.
Proponuje się umożliwić techniczną zapłatę podatku przez podmiot inny niż podatnik do wysokości 1000 zł. Ponadto dopuszcza się zapłatę podatku przez małżonka lub innego członka rodziny podatnika bez limitu kwotowego. W tych przypadkach przyjmuje się, że zapłata następuje ze środków podatnika, jeśli treść dowodu zapłaty nie budzi wątpliwości.
Nowelizacja ma wejść w życie jeszcze w 2014 r., choć spora część przepisów będzie obowiązywać dopiero od 2015 r.
Zgodnie z rozporządzeniem, zmianie ulegną wzory:
1. zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-2),
2. zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-7),
3. zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3),
4. załączników do zgłoszenia NIP-2:
·informacji o wyodrębnionych jednostkach wewnętrznych podmiotu podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu (NIP-2/A)
·informacji o wspólnikach lub o spółkach tworzących podatkową grupę kapitałową (NIP-D).
Nowe wersje formularzy niewiele różnią się od tych stosowanych obecnie. Wprowadzone zmiany mają charakter techniczny i redakcyjny.
Tymczasowy obiekt budowlany, o którym mowa w art. 3 pkt 5 Prawa budowlanego może być budowlą w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli jest budowlą wprost wymienioną w art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego lub w innych przepisach tej ustawy oraz załączniku do niej, stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. b Prawa budowlanego. Spełniający wskazane kryteria tymczasowy obiekt budowlany, o ile jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej, podlega opodatkowaniu na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Zgodnie z projektem od 1 kwietnia 2014 roku nie będzie już zwolnienia na podstawie par. 3 ust. 1 pkt 20 zgodnie z którym przy sprzedaży samochodu osobowego od którego przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia VAT, nie trzeba było naliczać VAT.
Rekompensatą likwidacji tego zwolnienia będzie wprowadzony nowelizacją ustawy o VAT z 7 lutego 2014 roku mechanizm korekt VAT. System korekt będzie pozwalał podatnikom odzyskać część podatku nieodliczoną przy nabyciu, w sytuacji sprzedadzą pojazd przed upływem pięciu lat (tj. 60 miesięcy) od zakupu. Wysokość korekty będzie uzależniona od miesiąca, w którym będzie miała miejsce sprzedaż auta z VAT. Nastąpi proporcjonalnie do pozostałego okresu z 60 miesięcy, w trakcie których to uprawnienie można stosować. Z tym, że auta o wartości do 15 tys. zł będą podlegały korekcie w ciągu 12 miesięcy.
Dnia 7 lutego 2014 roku Sejm przyjął nowelizację ustawy o VAT obejmującą wprowadzenie ograniczeń w zakresie odliczania VAT z tytułu nabycia jak i wydatków eksploatacyjnych związanych z pojazdami samochodowymi o masie poniżej 3,5 tony. Przedmiotowa ustawa bez poprawek została uchwalona przez Senat dnia 20 lutego 2014 roku. Obecnie nowelizacja czeka na podpis Prezydenta.
Nowelizacja wprowadza w odniesieniu do pojazdów samochodowych o masie poniżej 3,5 tony ograniczenie w odliczaniu VAT z tytułu nabycia jak i innych wydatków związanych z używaniem tych pojazdów. W sytuacji, gdy samochód przeznaczony jest do wykorzystania „mieszanego” tj. zarówno do prowadzenia działalności gospodarczej jak i prywatnego wykorzystania podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia 50% VAT związanego z przedmiotowym samochodem. Pełne odliczenie podatku VAT będzie przysługiwało wyłącznie w sytuacji gdy pojazd o masie poniżej 3,5 tony wykorzystywany będzie wyłącznie w celach działalności gospodarczej. Będzie tak m.in. wtedy, gdy sposób wykorzystywania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, będzie wykluczać jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Wynajmujący lokale użytkowe może refakturować koszty mediów z właściwą dla nich stawką podatku, ponieważ najem nie zawsze jest usługą złożoną obejmującą czynsz i dostawę mediów.
Skład orzekający w przedmiotowej sprawie stwierdził że gdy z umowy zawartej przez podatnika wynika, iż opłaty za te media nie są wliczone do stawki czynszowej, to usługi dostarczania mediów nie sposób zaliczyć do elementu składowego najmu lokalu, jako usługi głównej.WSA wskazał, że skoro na najemcy nie ciąży obowiązek korzystania z mediów (ani tym bardziej konieczność korzystania z mediów dostarczanych przez przedsiębiorcę świadczącego usługę najmu), to usługa dostarczania mediów nie może być traktowana jako element składowy usługi głównej – umowy najmu. W uzasadnieniu sąd powołał się na wyrok TS UE z 17 stycznia 2013 r. (w sprawie C-244/11, BGŻ Leasing).